V sérii automobilových článků jsme vám představili baterii v autě, funkci pedálů, stočený tachometr, svítící kontrolky i povinnost zimních pneumatik. O základních komponentech máme alespoň obecné povědomí. Víte ale, jak fungují rozvody v autě?
Nezbytná součást vozu zajišťuje v autě důležitou funkci. Jen málokterý řidič ale přesně popíše, jak rozvody u auta fungují. Správná údržba rozvodů vám ale ušetří nezanedbatelné množství peněz.
Jak fungují rozvody?
Rozvody v autě zajišťují hladký chod motoru. Jejich správné nastavení znamená, že se směs benzínu a vzduchu dostane na určené místo v daný moment. Starají se tak o správný průběh pracovních fází spalovacího motoru.
- Sání
- Komprese
- Expanze
- Výfuk
Pro velkou část řidičů tvoří motor pouze válce a písty. Pod kapotou se nachází ale řada dalších komponentů. Mezi ně patří ventily na pístech, které pravidelně nasávají a vypouštějí směs benzinu, vzduchu a vzniklé spaliny.
Za synchronizaci válců, pístů a ventilů zodpovídají rozvody u auta. Ventily se zavírají a otevírají v závislosti na jejich nastavení. Starají se také o přenos energie v motoru a otáčejí dvěma hřídelemi, které hýbou písty a otevírají ventily.
- Kliková hřídel – slouží k přeměně přímočarého pohybu na rotační a naopak. Nacházejí se na ní krátké válcové čepy spojené hřídelí, které zajišťují pohyb válců.
- Vačková hřídel – rotační součástka otevírá a zavírá ventily. Synchronizace vačkové a klikové hřídele je důležitá pro správnou funkci válců a pístů.
- Ventily – zařízení regulující tok směsi paliva se vzduchem a odvod vzniklých spalin z motoru ven.
Proč rozvody? Přiznáváme, že název součástky je zavádějící. Jméno jí dala její funkce – rozvod pohybové energie v motoru. Nebýt rozvodů, auto se nerozjede. Vše může být v naprostém pořádku, ale motor se nedá do pohybu.
Druhy motorových rozvodů
V praxi se setkáme se dvěma druhy rozvodů. Nelze říct, které rozvody u auta jsou lepší. Výrobci je vybírají podle výrobních nákladů, kvality a dalších rozhodnutí během procesu výroby vozidla. Roli hraje jejich údržba a životnost.
Rozvodový řetěz
Mechanici o něm mluví jako o nejlepším řešení. Vyzdvihují především dlouhou životnost a trvanlivost. Dnes se ve vozidlech používá hlavně ozubený řetěz, v minulosti byl k vidění i klasický válečkový.
Přesto ale nejsou řetězové rozvody sázkou na jistotu. Rozvody se obecně považují za spotřební materiál a po čase se opotřebí. U řetězových rozvodů to poznáte typickým zvoněním z motorového prostoru.
Rozvodový řemen
Tyto rozvody tvoří z plastu vyrobený řemen s ocelovými nebo skelnými vlákny uvnitř. Z vnějšku je řemen potažený polyamidovými vlákny, která zabraňují jeho poškození třením.
Rozvodové řemeny fungují stejně jako řetězové rozvody – neposkytují ovšem takovou životnost. V jejich prospěch hraje tichý chod a nízká cena.
Správnou funkci rozvodů zajišťuje optimální napnutí. O to se stará speciální kladkový systém, jehož napnutí vyžaduje speciální klíč na rozvodové řemeny. Samotná oprava vyžaduje pokročilé znalosti a raději ji nechte na odborníkovi.
Správná údržba rozvodů
Rozvody u auta představují klíčovou část motoru. Cena plastových se pohybuje ve stovkách korun, řetězové stojí nižší jednotky tisíc - podle typu vozidla. Správná údržba a včasná výměna vám ovšem ušetří i desítky tisíc korun.
Vada rozvodů se nejčastěji projeví prasknutím či přeskočením jednotlivých článků. Výsledek závady se v mnohém neliší – automaticky se vypne motor, auto nejede a nestartuje.
Pokud máte štěstí a potkají vás prasknuté, vystačíte si s jejich výměnou. To se ale stává jen zřídka – poškození je obvykle mnohem horší. V lepším případě dojde k poškození ventilů, a jestliže máte skutečně smůlu, potká vás výměna pístů, ventilů, nebo celého bloků válců.
Rozvody se opotřebovávají jízdou. A jelikož se nacházejí v útrobách motoru, laik jejich životnost vizuálně nepozná. Důležitá je proto pravidelná kontrola a případná výměna v autoservisu.
Kolik stojí nové rozvody?
Výměna nových rozvodů stojí přibližně 10.000 Kč. Cena ovšem není pevná a každý automechanik dá jinou cenovou nabídku. Záleží na počtu válců, složitosti celého ústrojí a v neposlední řadě šikovnosti automechanika.
Samotný řemen nebo řetěz nejsou drahé. Ozubený řemen na dvojkový Ford Focus stojí přibližně 400 Kč. Výměnou (a případnou opravou dalších součástí motoru) stráví ale mechanik několik hodin, neboť je třeba rozebrání a opětovné sestavení celé jedné části motoru.
Přesto se ale jejich včasná výměna vyplatí. Oprava prasklých rozvodů a s ním spojených komplikací vyjde až na desítky tisíc korun. Pravidelné kontroly a výměnu proto nepodceňujte – ušetří vám peníze.
Kdy měnit rozvody u auta?
V praxi se setkáváme se dvěma případy, kdy lidí mění rozvody na autě.
- Pořízení ojetého vozu
- Po najetých kilometrech
První případ je jistota zajištění dobrého stavu ojetiny po nákupu. Typicky se jedná o případy, kdy není vyplněná servisní knížka. Vy nevíte, kolik na staré rozvody najel. V tomto případě je výměna na místě.
Rozvody u auta jsou klíčovým komponentem pohonu vozidla. Pravidelná výměna ušetří řidičům peníze. Proto hlídejte počet najetých kilometrů od poslední výměny. Poškozené rozvody totiž představují významné riziko pro další komponenty.