Mnohými řidiči nenáviděná, přesto nejvytíženější vozovka v Čechách. Na jejím nejfrekventovanějším úseku z nultého kilometru na exit Chodov projede za den 88.460 vozidel – tři čtvrtiny provozu tvoří osobní automobily. Jak se stavěla dálnice D1 a co ji čeká v budoucnosti?
Páteřní tepna vede z Prahy přes Brno do Ostravy. Zde navazuje na polskou A1. Dálnice D1 se stala součástí IV. panevropského koridoru z Drážďan/Norimberku přes Prahu, Bratislavu, Budapešť až do Istanbulu. Nejstarší dálnice v Čechách započala svoji historii už ve 30. letech 20. století.

Historie dálnice D1
První plány na výstavbu ve 30. letech 20. století počítaly s propojením Plzně a Košic. K tomu, i přes velkou snahu investorů a budovatelů, mezi které patřil i Jan Antonín Baťa, nakonec nedošlo. V tento moment se ale začala psát dlouhá historie dálnice D1.
Po skončení války projekt obnovil prezident Edvard Beneš. Do výstavby znovu promluvila politická situace – konkrétně znárodnění firem, které se podílely na výstavbě, v roce 1948.

V roce 1950 se celý projekt dálnice D1 smetl ze stolu – znárodněné firmy pracovaly především na budování socialismu.
Projekt dálnice D1 se znovu objevil v roce 1963 s narůstajícím provozem. První úsek dálnice D1 byl otevřen 12. července 1971 na úseku z Prahy do Mirošovic. Výstavba z Prahy do Brna byla dokončena 7. listopadu 1980 s následným rozšířením do Holubic v roce 1983.

Plán propojení Československa vzal za své po jeho rozdělení. V 90. letech došlo ke změně plánů a rozhodnutí o protažení dálnice D1 přes Ostravu do Polska. Zároveň vznikla potřeba o rozšíření na třípruhou komunikaci v pražských úsecích, neboť zde vedly další evropské silnice.

Rekonstrukce dálnice D1
Těžko bychom našli období, kdy na dálnici D1 neprobíhala oprava či modernizace alespoň jednoho z jejích úseků. Práce zde probíhají prakticky od jejího vzniku a to především v reakci na neustále se zvyšující provoz.

Jeden z největších projektů rekonstrukce dálnice D1 začal v roce 2013. Stavaři svoje práce ukončili o osm let později v roce 2021 a během této doby zmodernizovaly 160 kilometrů dálnice D1 v obou směrech.
Důvodem bylo především zvýšení bezpečnosti. Projekt rozšířil dálnici o 0,75 metru v každém směru. Došlo také k instalaci vyšších svodidel a doplnění telematických zařízení a položení optického kabelu.
Během prací dělníci vystavěli čtyři ekodukty pro bezpečný přechod zvěře.

Dálnice D1 z let 2013 až 2021 v číslech
Počet modernizovaných úseků | 20 |
---|---|
Délka modernizovaných úseků | 160,2 km |
Délka ocelových svodidel | 371 km |
Počet modernizovaných mostů | 92 (25 zcela nových) |
Finální stavební náklady | 21,8 mld. Kč (o 2 mld nižší než poč. odhad) |
Rekonstrukce dálnice D1 u Brna
Po ukončení jednoho velkého projektu započala dlouho plánovaná modernizace D1 v úseku od Kývalky až po Holubice u Brna. Jedná se o délku přibližně 30 kilometrů formou sedmi na sebe navazujících staveb.
V budoucnu se uvažuje také o rozšíření dálnice D1 na šest pruhů v celé její délce. Tato varianta se ale jeví jako nepravděpodobná. Důvodem je finanční náročnost. Vzhledem k množství terénních úprav by vyšel 1 km rozšíření dálnice stejně jako výstavba nové dálnice ve stejné délce.
Proti projektu promlouvá i dostavba dálnic D35 a D11. Po jejich kompletním dokončení by mělo dojít ke snížení provozu na hlavní dopravní tepně v České republice. Plnohodnotné rozšíření na šest pruhů v obou směrech tak již pravděpodobně nebude potřeba.

Zajímavá místa na dálnici D1
Dlouhý úsek dálnice z Prahy na Brno si lze užít i jinak než v dlouhých kolonách, které jsou příčinou nespokojenosti řidičů. Kolem silnice se jednak nachází řada restaurací a podniků, potkáme zde i další zajímavá místa.

- Ladovy Hrusice – malebná víska se nachází mezi 22. a 23. kilometrem směrem z Prahy na Brno. Vesnici většina Čechů zná jako rodiště známého malíře a spisovatele Josefa Lady – stvořitele celé řady pohádkových postav včetně kocoura Mikeše.
- Dvoupatrový most – ačkoliv se nejedná o přímou součást dálnice, dopravní stavba je s ní úzce spojená. Jedná se o původní most plánované dálnice z roku 1939. Spodní patro dnes tvoří silnice z Vojslavic do Hořic.
- Devět křížů – tajuplnými pověstmi opředená památka odkazuje na údajný masakr během svatebního průvodu v roce 1540. Na pravosti pověsti se historici a archeologové doposud neshodují, devět vystavěných křížů ale láká řadu turistů.
- Hrad Veveří – jen pár kilometrů od exitu na 178. kilometru ční z lesa červená špička hradu Veveří. Sídlo sloužilo jako lovecký zámeček a pyšní se bohatou historií, za kterou se vyplatí odbočit.
V roce 2025 slaví dálnice D1 45 let od svého otevření. Již od dob její výstavby ji provází řada kontroverzí. Většina řidičů na ní nevzpomíná v dobrém, přesto ji ale využívají. I přes provoz a dopravní kolapsy představuje rychlou dopravní tepnu spojující dvě největší české metropole.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: