Zatímco dříve byla bezpečnost při výběru nového auta až druhořadým kritériem, dnes patří mezi ty vůbec nejdůležitější. Výrobci proto musí plnit nejrůznější nařízení ze strany Evropské unie a zároveň vyhovět vysokým nárokům zákazníků.
Jak se jim to daří, nebo naopak nedaří, zjišťuje nezávislá organizace Euro NCAP. Který model získal v roce 2024 titul nejbezpečnějšího nového auta? Nová Škoda patří mezi nejbezpečnější auta na trhu. Jiné oblíbené modely naopak zklamaly!
Organizace Euro NCAP každoročně pořádá nárazové testy, aby prověřila bezpečnost nových automobilů na evropském trhu a vyhlašuje ty nejlepší ve svých kategoriích. Hodnocení zahrnuje ochranu dospělých cestujících, dětí, chodců a účinnost asistenčních systémů. V roce 2024 se mezi nejbezpečnějšími vozy objevily jak tradiční evropské značky, tak noví hráči na trhu.

Celkový vítěz: Mercedes-Benz třídy E
Nejlépe hodnoceným autem roku 2024 se stal Mercedes-Benz třídy E, který dosáhl vynikajících výsledků ve všech testovaných kategoriích. V ochraně dospělých cestujících získal 92 %, v ochraně dětí 90 %, při srážkách s chodci 84 % a jeho asistenční systémy obdržely hodnocení 87 %. Prémiový sedan či kombík tím tak navázal na řadu svých dosavadních úspěchů, mezi které patří například i vítězství v nejprestižnější české anketě Auto roku 2024.

Nejbezpečnější rodinné vozy: Škoda Superb a Volkswagen Passat
V kategorii velkých rodinných vozů si prvenství rozdělily Škoda Superb a Volkswagen Passat, které dosáhly shodných výsledků. V ochraně dospělých obdržely 93 %, v ochraně dětí 87 %, chodců 82 % a jejich asistenční systémy byly ohodnoceny 80 %. Oba modely tak potvrdily svou pověst bezpečných a spolehlivých aut ideálních pro rodinné cestování.
Nejbezpečnější malé SUV a elektromobil: Zeekr X
Čínská automobilka Zeekr, která však zatím není oficiálně na českém trhu, se svým modelem Zeekr X překvapila v segmentu malých SUV i mezi čistě elektrickými vozy. Tento model získal 91 % za ochranu dospělých, 90 % za ochranu dětí, 84 % za ochranu chodců a 83 % za funkčnost asistenčních systémů. Zeekr X tak dokázal, že čínští výrobci mohou směle konkurovat i zavedeným evropským značkám.

Nejbezpečnější velké SUV: Mazda CX-80
Mezi velkými SUV dominovala Mazda CX-80, která si odnesla 92 % za ochranu dospělých, 88 % za ochranu dětí, 84 % za ochranu chodců a 79 % za asistenční systémy. Mazda tak předčila konkurenci, včetně technologicky našlapaného SUV Audi Q6 e-tron, a potvrdila tak svou dlouhodobou snahu o maximální bezpečnost cestujících.
Na chvostu skončilo Suzuki a Dacia
Naopak vůbec nejhorší výsledky z nárazových testů Euro NCAP si minulý rok odvezlo Suzuki Swift, které dosáhlo na pouhé tři hvězdičky z celkových pěti. Pokud se podíváme detailněji na jednotlivé oblasti, tak 67 % dosáhl Swift při ochraně dospělých cestujících, 65 % za ochranu dětí, 75 % za ochranu chodců a 62 % za funkčnost asistenčních systémů.
O moc lépe si však nevedla ani dlouho očekávaná nová generace Dacie Duster. Stejně jako Suzuki si totiž odvezla tři hvězdičky. Na druhou stranu co se týče ochrany osob, tak na tom tak špatně není. Parádních 84 % si vybojovala za ochranu dětí, 70 % za dospělé cestující a 60 % za chodce. Ne úplně dobré celkové hodnocení tak zapříčinily zejména nefunkční asistenční systémy (57 %).