Všichni si umíme představit, že tankujeme benzín a naftu za daleko nižší cenu. V České republice máme na trhu s pohonnými hmotami prakticky jen 3 velké hráče. MOL, Orlen a Čepro. Za sebou mají distributora, rafinerii a jejich podíl na trhu je výrazný. Poklesu cen jejich výrazný vliv na celý trh příliš nenahrává.
Na výslednou cenu benzínu a nafty má vliv ještě několik dalších složek. Patří mezi ně spotřební daň, daň z přidané hodnoty, cena za zpracování ropy, vstupní cena ropy, marže benzínových stanic, zpracovatelů a dění ve světě.
Jaké jsou průměrné ceny pohonných hmot v České republice?
Po raketovém růstu s nástupem konfliktu na Ukrajině se ceny benzínu a nafty začaly v létě 2023 opět zklidňovat. V srpnu a na podzim ale znovu citelně vyskočily až ke 40 korunám za litr. Ceny pak na konci roku krátce klesly k 37 korunám, ale od nového roku opět rostou. Na vině je růst cen na světových trzích.
Aktuálně se ceny pohonných hmot drží těsně pod 40 korun za litr.
Na frekventovaných místech, kde bývá tankování ze zkušenosti vždy dražší, seženete palivo i s cenovkou 43 korun za litr.
Zdroj: Údaje publikuje společnost CCS na základě čerpaných pohonných hmot a zaplacených prostřednictvím karet CCS.
K růstu cen dochází i v tuto chvíli pod vlivem nestability na Blízkém východě. Poklesu cen nepomáhá ani oslabující česká koruna. I v dalším období se proto čeká postupný růst cen.
Kolik stojí benzín a nafta v různých částech České republiky?
Mezi jednotlivými kraji České republiky existují tradičně rozdíly v cenách pohonných hmot.
Nejdražší bývá tankování v Praze, Středočeském kraji a na Vysočině. Naopak nejlevněji se v průměru tankuje v Ústeckém a Libereckém, Královéhradeckém a Jihočeském kraji. Nejdražší jsou ve všech případech benzínky přímo na hlavních tazích, u dálnic a v blízkosti hraničních přechodů.
Kraj | Cena nafty Kč/l | Cena benzinu Kč/l |
---|---|---|
Hlavní město Praha | 39,86 | 40,54 |
Středočeský kraj | 39,08 | 39,86 |
Jihočeský kraj | 38,45 | 39,31 |
Plzeňský kraj | 39,22 | 39,87 |
Karlovarský kraj | 38,65 | 39,53 |
Ústecký kraj | 38,39 | 39,35 |
Liberecký kraj | 38,71 | 39,65 |
Královéhradecký kraj | 38,63 | 39,42 |
Pardubický kraj | 38,60 | 39,55 |
Kraj Vysočina | 39,20 | 39,84 |
Jihomoravský kraj | 38,98 | 39,84 |
Olomoucký kraj | 38,70 | 39,69 |
Zlínský kraj | 38,47 | 39,71 |
Moravskoslezský kraj | 38,93 | 39,64 |
Zdroj: mBenzin.cz: https://mbenzin.cz/Prumerne-ceny-benzinu
Samozřejmě i uvnitř jednotlivých krajů existují výrazné rozdíly v cenách. Pokud hledáte při tankování vždy jen nejlevnější benzín v okolí, můžete narazit na problém. Ne vždy kupujete stejný produkt.
Na co si dát pozor, když kupujete levný benzín?
Při vysokých cenách pohonných hmot se obvykle většina z nás snaží najít nejlevnější naftu nebo benzín. A není na tom nic špatného. Nejlevnější benzín nemusí nutně znamenat jen tu nejhorší kvalitu. Ale když se rozhodnete ušetřit za benzín a za naftu, dejte si pozor na několik věcí:
- Spotřeba paliva. Levný benzín může mít nižší energetickou hodnotu. Ve výsledku vaše auto nebude jezdit tak efektivně. To v konečném důsledku povede k vyšší spotřebě paliva na danou vzdálenost. Tedy i když při čerpání platíte na 1 litr méně, celkové náklady mohou být v součtu vyšší.
- Vliv na životní prostředí. Levný benzín může mít negativní dopad na životní prostředí. Může produkovat více emisí a znečišťovat vzduch více než dražší palivo.
- Důvěryhodnost prodejce. Některé neznámé stanice mohou prodávat levný benzín, který je špatné kvality nebo dokonce smíchaný s jinými látkami.
- Čištění motoru. Levnější benzín oproti dražšímu může obsahovat méně čistících látek. Tyto látky udržují motor čistý a minimalizují tvorbu usazenin. Benzín nízké kvality může ponechat usazeniny v motoru a vede k jeho poškození a ztrátě výkonu.
- Kvalita. Levný benzín může opravdu být nižší kvality. Může obsahovat více nečistot, které poškozují motor auta. Dlouhodobé používání takového paliva může vést k vyšším nákladům na údržbu.
Autorizované servisy vám budou především u nových vozidel doporučovat známé a osvědčené benzinové pumpy. Chtějí mít jistotu, že použijete palivo nejvyšší kvality, aby zůstala zachována maximální účinnost motoru, minimalizovalo se opotřebení motoru a zajistila se dlouhá životnost.
Kvalita benzínu je dána jeho chemickým složením. Benzinky podléhají přísné kontrole. Kritéria kvality jsou dána směrnicí Evropské unie 98/70/ES a vyhláškou č. 516/2020 Sb. Především jsou definovaná oktanová a cetanová čísla, hustota pohonné hmoty i celkové povolené chemické složení. Tyto vlastnosti pak kontroluje Česká obchodní inspekce.
Benzín se hodnotí podle oktanového čísla. Nejnižší kvalitu má Natural 91. Nejkvalitnější má označení Natural 98. Nejčastěji se u nás tankuje Natural 95. U dieselu je hodnotícím kritériem cetanové číslo. Benzínky jeho přesnou hodnotu ale neuvádí.
Jaké máme ceny ve srovnání s dalšími evropskými zeměmi?
Podobné ceny nafty a benzínu jako u nás najdeme i v dalších zemích Evropy. Zhruba stejnou částku čekejte v:
- Polsku,
- Lucembursku,
- Litvě,
- Maďarsku.
Nejlevnější benzín a nafta je v:
- Rumunsku,
- Bulharsku,
- Maltě.
Nejdražší benzín a nafta je v:
- Nizozemsku,
- Dánsku,
- Francii,
- Irsku,
- Německu,
- Itálii,
- Řecku.
Při tankování nezapomínejte, že cena není jediné hodnotící kritérium. Ve výsledku se vám může cena navýšit vyšší spotřebou nebo dokonce poruchami motorů a nutnou údržbou.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: