Automatická převodovka už dávno není jen pro vyvolené. Dovolit si neřadit dnes může prakticky každý. Nejlevnější nové auto s automatickou převodovkou nestojí ani 320 tisíc korun. Do čtyř set tisíc je z čeho vybírat!
Manuální převodovka se z nových aut pomalu, ale jistě vytrácí. Řidiče už jednoduše nebaví neustále stát na spojce a máchat řadící pákou. I proto už volí raději automat, který je snazší na ovládání a navíc se v moderních vozech stává čím dál tím dostupnější.
Jen na českém trhu se prodává hned pětice modelů, jejichž cena včetně automatické převodovky nepřesáhne hranici 400 tisíc korun. Jaké to jsou?
Mezi nejlevnějšími novými vozy s automatem rozhodně nehledejte žádného zástupce z řad SUV ani kombíků, ve všech případech jde totiž o malá městská vozítka, jejichž primárním účelem je vás dovézt z obchodu na poštu a pak zase domů. Delší cesty v nich tak budou spíše utrpením než příjemným svezením.
Ovšem až na jednu výjimku, kterou je největší, nejdospělejší, ale zároveň také nejdražší člen této pětice - Dacia Sandero.
Dacia Sandero
Za částku 385.900 Kč dostanete poměrně slušně vypadající kousek rumunsko-francouzského kovu, vybavený celou řadou zajímavých prvků jako jsou manuální klimatizace, 8palcová dotyková obrazovka multimédií, zadní parkovací senzory, dešťový senzor a chybět nebude ani armáda asistenčních systémů. Bavíme se totiž o aktuálně nejlépe vybavené verzi Expression, v základní Essential automat k mání není.
Převodka typu CVT se zároveň pojí už i s přeplňovaným benzinovým motorem TCe 90. Ve zkratce jde o litrový tříválec s výkonem 67 kW, jenž spolu s automatem zkonzumuje v průměru 5,7 litru paliva na sto ujetých kilometrů
Toyota Aygo X
Tím ale s malými dospělými automobily končíme a přesouváme se na úroveň minivozů. Čtvrtým nejlevnějším autem se samočinnou převodovkou v Česku je totiž Toyota Aygo X, která je v právě probíhající akci pouze o 900 Kč levnější než Dacia Sandero.
Jako bonus však k novému vozu dostanete zimní sadu kol zdarma, což se na příští sezonu může rozhodně hodit.
Prcek z našeho středočeského Kolína je navíc podobně dobře vybavený jako jeho rumunsko-francouzský sok.
V základním provedení Comfort, s nimž je možné automat, respektive variátor spárovat, nabízí zadní parkovací kameru, LED denní světla, 17palcová kola, manuální klimatizaci, multifunkční volant a opět také bohatou nadílku asistentů.
Jen si musíte vystačit s litrovým tříválcem bez turba o výkonu 53 kW, ovšem s velice slibnou spotřebou okolo 4,8 l/100 km.
Hyundai i10
Dalším miniautem v našem přehledu je Hyundai i10, který s pětistupňovou automatizovanou převodovkou vyjde na 369.990 Kč. Připlatit si za ni je možné až od druhé veze Comfort, a to rovných 30 tisíc korun. Smířit se však budete muset s o něco chudší výbavou, která například nezahrnuje ani parkovací senzory, elektricky ovládaná zadní okna či výškově nastavitelné sedadlo řidiče.
S takovou manuální klimatizací, tempomatem, automatickými světlomety nebo třeba digitálním přístrojovým štítem před řidičem už ale počítat můžete. Stejně tak jako s benzinovým tříválcem o objemu jednoho litru s výkonem 49 kW a průměrnou spotřebou 5,2 l/100 km.
Mitsubishi Space Star
Zase o něco větší, ale rozhodně ne dospělejší je pak Mitsubishi Space Star, vyloženě levné auto, které se tím nijak netají ani v rámci zpracování či samotnými jízdními vlastnostmi.
Na druhou stranu za 356.760 Kč se může pochlubit stále velmi zajímavou porcí výbavy. Ve variantě Invite, což je ta nedostupnější možná pro automatickou převodovku CVT, dostanete zadní LED světla, parkovací kameru, kožený multifunkční volant, tempomat, audiosystém se 7palcovým dotykovým displejem i elektrické ovládání předních a zadních oken.
Kupředu žene Mitsubishi Space Star výhradně atmosférická dvanáctistovka s výkonem 52 kW, s niž jste schopni se v kombinovaném provozu pohybovat za 5,3 litru na sto kilometrů.
Kia Picanto
Tím vůbec nejlevnějším novým vozem s automatickou převodovkou je v současné době Kia Picanto, sourozenec Hyundai i10. Není tedy divu, že stejnojmenná výbava Comfort i benzinový tříválec bez turba nabídne prakticky totéž jako u Hyundaie.
Ovšem Picanto na rozdíl od i10 nestojí 369.990 Kč, ale pouze 319.980 Kč. Oproti svému jihokorejskému sourozenci se může pochlubit také delší zárukou, konkrétně na 7 let nebo 150 tisíc kilometrů.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: