Dnešní auta jsou plná technologií, které nejen zpříjemňují jízdu, ale také zvyšují aktivní bezpečnost. Mezi nejužitečnější pomocníky prokazatelně patří asistent proti kolizi, neboli Pre-Collision Assist či Front Assist. Jak vlastně funguje a kdy se poprvé objevil? Pojďme se společně podívat na příběh vynálezu, který již zachránil mnoho lidských životů a ušetřil mnoho nárazníků.

Historie se začala psát od 90. let

Přestože systémy automatického brzdění před překážkou jsou dnes běžné, jejich historie je poměrně mladá. První experimenty automobilky prováděly už v 90. letech.

Skutečný průlom přišel až v roce 2008.

Právě tehdy švédské Volvo představilo systém City Safety v modelu XC60, který dokázal sám zastavit vůz v případě hrozící kolize při nízké rychlosti. Touto technologií se rychle inspirovali i další výrobci a začali ji aplikovat u svých modelů.

Dalším důležitým milníkem byl rok 2013, kdy organizace Euro NCAP začala testovat vozy právě s důrazem na přítomnost a funkčnost systému automatického brzdění. To výrazně zrychlilo rozšíření této technologie.

Dnes se píše rok 2025 a asistent proti kolizi naleznete v každém novém autě, bez ohledu na jeho cenovku. Dokonce už se začíná montovat i do motocyklů.

asistent proti kolizi Lidar

Jak asistent proti kolizi funguje v praxi?

Každá automobilka se spoléhá na trochu jiný systém. Nicméně nejčastěji asistent funguje díky radarům a kamerám, které neustále skenují prostor před vozem. Když systém zaznamená, že hrozí srážka, začne okamžitě řidiče upozorňovat vizuálně i akusticky.

Pokud řidič nereaguje nebo je reakce nedostatečná, auto samo začne brzdit, aby snížilo rychlost nebo kolizi úplně zabránilo.

Systém se zpravidla aktivuje, když vozidlo před vámi náhle zabrzdí, chodec či cyklista náhle vběhne/vjede do cesty nebo když vůz zaznamená pevnou překážku, například stojící auto nebo jiné předměty.

povinné ručení cena
Tip! Srovnejte si pojištění auta během chvilky. Zjistěte, kde ho mají nejlevnější a jaké asistenční služby zahrnuje. Zdarma, nezávazně, online.

Asistent, který se nevyplácí vypínat

Stejně jako jiné asistenční a bezpečnostní systémy, jde i Pre-Collision Assist vypnout. Výzkumy však ukázaly, že vozy vybavené automatickým brzděním mají až o 50 % nižší riziko vážných nehod - uvádí to americká organizace IIHS.

Dokonce od roku 2022 je tento systém v Evropské unii povinnou výbavou všech nových aut.

A nejen bezpečnost, ale i plynulost dopravy se díky tomu zlepšuje. Automatické brzdění totiž výrazně snižuje počet sekundárních nehod, které vznikají po náhlém zastavení vozidla před dopravní zácpou. Redukují se i typické „ťukance“ na parkovištích, kde řidiči často přehlédnou zídky či jiná zaparkovaná auta.

brzdné  systémy proti kolizi

Kam směřuje budoucnost?

V následujících letech můžeme očekávat, že se tyto systémy ještě zdokonalí. Krásným příkladem je automobilka Volvo, která s touto technologií před lety přišla. Ta už u svého elektrického modelu EX90 používá revoluční Lidar, který dokáže vyhodnocovat situace rychleji a na výrazně větší vzdálenost než běžný radar.

havarijní pojištění
Tip! Nenechávejte nic náhodě a buďte předvídaví. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo havarijní pojištění. Jednoduše, online, za pár minut.

Pre-Collision Assist je zkrátka technologickou vychytávkou, která pozitivně ovlivnila život na silnicích. Šetří peněženky nepozorných řidičů a zachraňuje lidské životy. Na rozdíl od jiných bezpečnostních systémů, které naopak řidiče obtěžují. Řeč je o otravném upozornění o překročení maximální rychlosti nebo o hlídání pozornosti řidiče. O těch ale jindy.