Ceny pohonných hmot jsou poslední dobou neúnosně vysoké. Z tohoto důvodu řidiči mění své priority při výběru nového auta a místo na design či prostornost koukají na spotřebu paliva. Každý ušetřený litr na sto kilometrů může znamenat spoustu peněz k dobru. Jak je to s naftovými motory? Pod kapotou jakých aut najdeme ty vůbec nejhospodárnější?

Srovnání nejúspornějších dieselů

Dieselová auta srovnáváme podle metodiky měření WLTP, která je v porovnání s předchozí NEDC reálnější. Cyklus WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures) totiž zahrnuje i hodnoty spotřeby z běžného provozu.

Původní NEDC počítalo s jednotnou a velmi jednoduchou zkouškou s městskou a mimoměstskou částí pro všechna vozidla bez ohledu na hmotnost, aerodynamiku a příplatkovou výbavu.

srovnání povinného ručení
Tip! Bez platného povinného ručení nesmíte usednout za volant. Nechte si poradit a vyberte si nejlevnější povinné ručení. Porovnejte si nabídky online.
WLTP naopak automobily dělí do tří kategorií na základě výkonu na kilogram. Rozdíl je hlavně v intenzitě střídání jízdního stylu. Při laboratorní zkoušce se tak v průběhu testu mění zatížení vozu, rychlost a míra zrychlování. Díky tomu jsou data relevantnější než u NEDC.
Opel

Opel Corsa (4 l/100 km)

Pokud chcete jezdit s co nejnižší spotřebou paliva, tak se poohlížejte po modelech z koncernu Stellantis. Ve svém portfoliu totiž má vůbec nejúspornější motor současnosti, a to čtyřválec 1.5 CDTI, který nabízí výkon 75 kW a maximální točivý moment 250 Nm.

Špatnou zprávou je, že se nachází v útrobách Opelu Corsa, který je k dostání pouze jako skladový vůz. Stejný agregát pak nabízel i Peugeot v modelu 208. Takže pokud sháníte hospodárné auto se spotřebou 4 litry na sto kilometrů, vyplatí se hledat i mezi mladými ojetinami.

Škoda

Škoda Octavia (4,1 l/100 km)

Co když ale sháníte něco prostornějšího než je Opel Corsa nebo Peugeot 208? Pak by vás mohl zaujmout naftový motor z dílny koncernu Volkswagen. Naftová pohonná jednotka s označením 2.0 TDI má objem dvou litrů a čtyři válce. Díky tomu poskytuje 85 kW (300 Nm) nebo 110 kW (360 Nm).

5 nejúspornějších benzinových aut na trhu | Klik.cz
Mnoho řidičů si auto vybírá podle spotřeby paliva. Každý ušetřený litr pohonné hmoty se počítá. Jaké je aktuálně to nejúspornější auto na trhu?

Slabší verze je nejúspornější pod kapotou Škody Octavia (od 619.900 Kč), kde zkonzumuje 4,1 l/100 km. Obdobnou spotřebou se pyšní i výkonnější provedení také v Octavii (od 770.900 Kč) a v Audi A3 Sedan.

Obě varianty je možné spárovat s manuální i automatickou převodovkou. Výkonnější z dvojice lze zkombinovat s pohonem všech čtyř kol.
BMW

BMW 218d Gran Coupé (4,5 l/100 km)

Možná se budete divit, ale i modely prémiové značky BMW vám umí ušetřit peněženku. Stačí, když pod kapotou budou mít naftový motor s označením 18d. Jde o dvoulitrový čtyřválec s výkonem 110 kW a točivým momentem 350 Nm.

Nejméně paliva pak spotřebuje v útrobách BMW řady 2 Gran Coupé (od 921.700 Kč), kde v průměru zkonzumuje jen 4,5 l/100 km. Vůz je navíc díky němu poměrně čiperný, jelikož ho z 0 na 100 km/h vystřelí za 8,6 sekundy.

Fiat

Fiat Tipo (4,6 l/100 km)

Pro někoho může být BMW i Škodovka drahé auto. Proto se pojďme podívat na více lidovou „rozpočtovku“. Úsporný a zároveň levný naftový agregát nalezneme u Fiatu, konkrétně v modelu Tipo. Motor najdete pod označením 1.6 MultiJet a jedná se o čtyřválec s výkonem 96 kW a točivým momentem 320 Nm.

Nejlevněji se dá sehnat za 569.900 korun a za tyto peníze vám slíbí spotřebu 4,6 l/100 km a zrychlení z nuly na stovku za deset sekund.

Renault

Renault Megane Grandtour (4,7 l/100 km)

Žebříček uzavírá francouzská automobilka Renault, která ve své fabrice montuje naftový motor Blue dCi 115. Čtyřválcová jednapětka má výkon 85 kW (115 koní) a 270 Nm točivého momentu. Najdeme ji v mnoha modelech s kosočtvercem na kapotě, včetně v oblíbeném Meganu ve verzi Grandtour s cenovkou od 636.000 korun, kde podle technických údajů spotřebuje pouze 4,7 l/100 km.

Cena by mohla být ještě nižší, jenže vznětový agregát je možné spojit pouze s dražší automatickou převodovkou.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: