Ceny pohonných hmot jsou poslední dobou neúnosně vysoké. Z tohoto důvodu řidiči mění své priority při výběru nového auta a místo na design či prostornost koukají na spotřebu paliva. Každý ušetřený litr na sto kilometrů může znamenat spoustu peněz k dobru. Jak je to s naftovými motory? Pod kapotou jakých aut najdeme ty vůbec nejhospodárnější?
Srovnání nejúspornějších dieselů
Dieselová auta srovnáváme podle metodiky měření WLTP, která je v porovnání s předchozí NEDC reálnější. Cyklus WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures) totiž zahrnuje i hodnoty spotřeby z běžného provozu.
Původní NEDC počítalo s jednotnou a velmi jednoduchou zkouškou s městskou a mimoměstskou částí pro všechna vozidla bez ohledu na hmotnost, aerodynamiku a příplatkovou výbavu.
WLTP naopak automobily dělí do tří kategorií na základě výkonu na kilogram. Rozdíl je hlavně v intenzitě střídání jízdního stylu. Při laboratorní zkoušce se tak v průběhu testu mění zatížení vozu, rychlost a míra zrychlování. Díky tomu jsou data relevantnější než u NEDC.
Opel Corsa (4 l/100 km)
Pokud chcete jezdit s co nejnižší spotřebou paliva, tak se poohlížejte po modelech z koncernu Stellantis. Ve svém portfoliu totiž má vůbec nejúspornější motor současnosti, a to čtyřválec 1.5 CDTI, který nabízí výkon 75 kW a maximální točivý moment 250 Nm.
Špatnou zprávou je, že se nachází v útrobách Opelu Corsa, který je k dostání pouze jako skladový vůz. Stejný agregát pak nabízel i Peugeot v modelu 208. Takže pokud sháníte hospodárné auto se spotřebou 4 litry na sto kilometrů, vyplatí se hledat i mezi mladými ojetinami.
Škoda Octavia (4,1 l/100 km)
Co když ale sháníte něco prostornějšího než je Opel Corsa nebo Peugeot 208? Pak by vás mohl zaujmout naftový motor z dílny koncernu Volkswagen. Naftová pohonná jednotka s označením 2.0 TDI má objem dvou litrů a čtyři válce. Díky tomu poskytuje 85 kW (300 Nm) nebo 110 kW (360 Nm).
Slabší verze je nejúspornější pod kapotou Škody Octavia (od 619.900 Kč), kde zkonzumuje 4,1 l/100 km. Obdobnou spotřebou se pyšní i výkonnější provedení také v Octavii (od 770.900 Kč) a v Audi A3 Sedan.
Obě varianty je možné spárovat s manuální i automatickou převodovkou. Výkonnější z dvojice lze zkombinovat s pohonem všech čtyř kol.
BMW 218d Gran Coupé (4,5 l/100 km)
Možná se budete divit, ale i modely prémiové značky BMW vám umí ušetřit peněženku. Stačí, když pod kapotou budou mít naftový motor s označením 18d. Jde o dvoulitrový čtyřválec s výkonem 110 kW a točivým momentem 350 Nm.
Nejméně paliva pak spotřebuje v útrobách BMW řady 2 Gran Coupé (od 921.700 Kč), kde v průměru zkonzumuje jen 4,5 l/100 km. Vůz je navíc díky němu poměrně čiperný, jelikož ho z 0 na 100 km/h vystřelí za 8,6 sekundy.
Fiat Tipo (4,6 l/100 km)
Pro někoho může být BMW i Škodovka drahé auto. Proto se pojďme podívat na více lidovou „rozpočtovku“. Úsporný a zároveň levný naftový agregát nalezneme u Fiatu, konkrétně v modelu Tipo. Motor najdete pod označením 1.6 MultiJet a jedná se o čtyřválec s výkonem 96 kW a točivým momentem 320 Nm.
Nejlevněji se dá sehnat za 569.900 korun a za tyto peníze vám slíbí spotřebu 4,6 l/100 km a zrychlení z nuly na stovku za deset sekund.
Renault Megane Grandtour (4,7 l/100 km)
Žebříček uzavírá francouzská automobilka Renault, která ve své fabrice montuje naftový motor Blue dCi 115. Čtyřválcová jednapětka má výkon 85 kW (115 koní) a 270 Nm točivého momentu. Najdeme ji v mnoha modelech s kosočtvercem na kapotě, včetně v oblíbeném Meganu ve verzi Grandtour s cenovkou od 636.000 korun, kde podle technických údajů spotřebuje pouze 4,7 l/100 km.
Cena by mohla být ještě nižší, jenže vznětový agregát je možné spojit pouze s dražší automatickou převodovkou.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: